" مختلف " هنوز يوروم ياپيلمامش

 

 معراج مسئلەسنڭ اثباتي وار ميدر؟

معراج معجزەسنڭ گرچكلشديگنە دائر گتيريلەبيلەجك دليللر وار ميدر؟ 

:جواب

معراج معجزەسنە اينانمق، ايمانڭ آلتي شرطنە ايماندن صوڭرە ممكن اولابيلير.
ايمان اساسلرينڭ بر نتيجەسي اولان معراج، دينسزلرە قارشي بالذّات اثبات ايديلمز. چونكە معراج معجزەسني قبول ايتمك و اينانمق، ايمان اساسلرينە ايناندقدن صوڭرە ممكن اولابيلير. اللّٰهي طانيمايان، ملكلري قبول ايتمەين ويا سماواتڭ وارلغنى انكار ايدن بر انسانە معراجدن بحث ايديلمز. ناصلكە بر بنانڭ أوڭجە ديركلري و تمللري آتيلير. صوڭرە چاتيسی ياپيلير. بنانڭ ديركلري اولمادن چاتيسني ياپمق ممكن دگلدر. معراج حادثەسي دە ايمان ركنلرينە تام ايمان ايتدكدن صوڭرە او تمللرڭ أوزرينە اوتورتولابیلەجك بر معجزەدر.
قرآن معراجي اثبات ايدر
پيغمبر افنديمزڭ (ع ص م) مسجد اقصي يه  ياپديغي سياحت و سدرۀ منتهايه  يوكسليشي آيتلرلە ثابتدر.
”كنديسنە آيتلريمزدن بر قسمنى كوسترەلم دييە، قولني (محمّدي) بر گيجە مسجد حرامدن، اطرافنى مبارك قيلديغمز مسجد اقصي يه  (اسرا -گيجە يورويوشي- ايلە) گوتورن (اللّٰه، هر تورلي نقصانلقدن) منزهدر. شبهەسزكە سميع (هرشيئي ايشيتن)، بصير (حقّيلە گورن)، آنجق اودر.“ (اسرا، ١)
”او (سويلەدكلري) بيلديريلن وحيدن باشقە بر شي دگلدر.
كنديسنە (او وحيي)، قوەلري شدتلي، مكمل بر عقلە صاحب اولان (جبرائيل) أوگرتدي. بونڭ أوزرينە (گوگە) طوغريلدي.
و او، (بو معراجندە) اڭ يوكسك افقدە ايدي.
صوڭرە (چوق پردەلر گچرك ربنە) ياقلاشدي، ديركن داها دە ياقلاشدي. او قدركە، قاب قوسين (ايكي ياي) قدر ويا داها دە ياقين اولدي!
ايشتە (اللّٰه) قولنە وحي ايتديگني، وحي ايتدي.
(گوزلريلە) گورديگني، قلب(ي) يالانلامدي.
اونڭ گورمكدە اولديغي شيلر حقّندە، شيمدي كنديسي ايلە مجادلەمي ايدييورسڭز؟
آند اولسونكە، اوني (جبرائيلي اصلي صورتندە) ديگر بر اينيشدە دە (معراج گيجەسي)، سدرة المنتهانڭ يانندە (ايكن) گوردي.
كە جنّت المأوی اونڭ ياڭندەدر.
او زمان سدرەيي بورومكدە اولان، بورويوردي.
(او حشمتلي مقامدە محمّدڭ) گوز(ی) نە قايدي، نە دە حدّینی آشدي.
آند اولسونكە، ربيسينڭ دليللرندن اڭ بيوگني گوردي.“ (نجم، ٤-١٨)
حضرت. محمّدڭ (ع ص م) گوزل اخلاقي معراجڭ اڭ بيوك دليللرندندر
”الامين“ صفتنڭ صاحبي پيغمبريمزڭ (ع ص م) سوزي معراج معجزەسنڭ اڭ بيوك سندلرندندر. پيغمبريمزڭ (ع ص م) گوگنيلير اولوشني دشمانلري بيلە قبول ايتمشلر، داها پيغمبرلك گلمدن أوڭجە اوكا (ع ص م) ”الامين“ صفتنى ويرمشلردر. وفاتندن عصرلر صوڭرە بيلە يوجە اخلاقي انكار ايديلەمه ين حضرت محمّدڭ (ع ص م) هر سوزي البتە طوغریدر. أويلە ايسە معراجلە ايلگيلي سويلەدكلري حقّندە هيچ بر شكلدە شبهە ايديلەمز.
پيغمبر افنديمز (ع ص م) معراج دونوشندە، مشركلرە دليللرلە گلمشدر
ابن القيّم شويلە ديمشدر:
"صباح اولنجە رسول  اللّه (ع ص م)، اولانلري، ربنڭ بيوك آيتلرندن گوردكلريني قومنە آڭلاتدي. بونڭ أوزرينە اونلر كنديسني داها چوق يالانلامەيە، داها چوق اذيت ايتمەيه  و داها فضلە صيقيشديرمەيە باشلاديلر. كنديلرينە مسجدي اقصي يي آڭلاتمەسني ايستەديلر. اللّٰه دە اونڭ گورونتوسني قارشوسنە گتيردي و آچيقدن گورمەيە باشلادي. بويلەجە رسول  اللّه (ع ص م) اونڭ أوزرندەكي اشارتلري كنديلرينە خبر ويرمەيە باشلادي. طولاييسيلە اونڭ بيلديرديگي هيچ بر شيئي انكار ايدەمەديلر. اسرا اولايندە گيديش و دونوش اثناسندە قارشيلاشديغي طوروملري، واريش وقتنى، او صيرەدە گلن دوەنڭ طورومني كنديلرينە خبر ويردي. گرچكدن دە اولايلر عينًا اونڭ آڭلاتديغي گبي گرچكلشمشدي. اما بو طوروم سادەجە اونلرڭ نفرتلريني آرتديردي و ظالملر كفردن باشقە بر شيئي قبول ايتمەيه  ياناشمديلر."
قريشليلر پيغمبريمزە (ع ص م) ”يا محمّد معراجە دليلڭ نەدر؟ بز بونڭ بڭزريني داها شيمدي يه  قدر ايشيتمدك“ ديدكلرندە پيغمبر افنديمز (ع ص م) شويلە ديمشدر:
”دليلم شودركە، فلان اوغوللرينڭ دوەسنە فلان واديدە، فلان يردە راستلادم. دوه لرینی قاچيرمش آرييورلردي. اونلري دوه لرینه  طوغري قلاووزلادم و بن شامە يوڭلدم.“
صوڭرە دونوشمدە ضبحآنانە گلديگمدە، فلان اوغوللرينڭ قافلەسنە راستلادم، خلقي اويويوردي. اونلرە عائد، أوستي أورتيلي صو قابنڭ أورتوسني آچوب ايچندەكي صويي ايچدم. يينە اسكيسي گبي أوزرينى أورتدم. باشقە بر دليلم دە شودر:
”سزلرە عائد بر قافلەيه  تنعيم يوقوشنده  راستلادم. أوڭدە قرەمتراق بر دوە واردي. أوزرندە برايسي سياه، اوبوري آلاجە رنكلي ايكي چوال بولونويوردي.“
خلق مراق ايچندە و سرعتلە سنيە موقعنە چيقدي. بر مدت صوڭرە قافلە چيقا گلدي. پيغمبر افنديمزڭ (ع ص م) خبر ويرديگي گبي أوڭنده  قرەمتراق دوە واردي. گلن ديگر قافلەيه  صو طولي قاپلریني صورديلر. اونلر، صو طولديروب، أوزرينى أورتدكلريني سويلەديلر. صو قابنە باقدیلر، أوزري كنديلرينڭ أورتديگي گبي أورتيلي ايدي، اما ايچندە صو يوقدي. مشركلر شاشيرديلر، و "طبقي ديديگي گبيمش" ديديلر. (سرە ٢/٤٣-٤٤)
مشركلر، پيغمبريمزڭ (ع ص م) خبر ويرديگي ديگر خبرلري دە آراشديرديلر و عينًا سويلەديگي گبي بولديلر. بوڭا رغمًا ايمان ايدوب پيغمبريمزڭ (ع ص م) دعواسني تصديق ايتمەديلر.
اسرا و معراج معجزەسني قبول ايتمەمكدە ديرنن قريشلي مشركلر، رسول اكرم افنديمزدن (ع ص م) بو خصوصدە دليل أوستنە دليل ايستەمكدن دە گري طورمييورلردي. بر چوقلري، "دوە ايلە مكەدن شامە گيديش بر آي، دونوش دە بر آي سورر. محمّد، اورايە بر گيجەدە ناصل گيدوب مكەيه  دونر؟" ديديلر.
ايچلرندن او طرفلرە سياحت ايتمش و مسجد اقصي يي گورمش اولانلر، پيغمبر افنديمزە (ع ص م) گلەرك:
"مسجد اقصي يي بزە تعريف ايدەبيلير ميسڭ؟" دييە صورديلر. رسول اللّه افنديمز:
"گيتدم، تعريف ايدەبيليرم." جوابنى ويردي.
بوندن صوڭرەسني افنديمز شويلە آڭلاتير:
"اونلرڭ، يالانلامه لرندن و سؤاللرندن پك چوق صيقيلدم. حتّی، او آنه قدر أويلە بر صيقينتي هيچ چكممشدم. ديركن، جناب حقّ، بردن بيت المقدسي بڭا گوستردي. بن دە اوڭا باقارق هرشيئي برر برر تعريف ايتدم. حتّی بڭا، ‘بيت المقدسڭ قاچ قاپوسي وار؟‘ دييە صورمشلردي. حالبوكە، بن اونڭ قاپولرينى صايمامشدم. بيت المقدس قارشيمدە گوروننجە، اوڭا باقمەيە و قاپولرينى برر برر صايمەيە و بيلديرمەيە باشلادم." بونڭ أوزرينە مشركلر:
"واللّٰهي، تاس تمام و طوغري تعريف ايتدڭ" ديديلر. بوڭا رغمًا يينە ايمان ايتمەديلر. (ابن سعد طبقات١/٢١٥؛ مسلم١/١٠٨)
ميليونلرجە اوليا، محقق و عالملرڭ تصديقي معراج معجزەسني اثبات ايدر
معراجڭ ميدانە گلديگي خصوصنده  صحابيلردن ابن عبّاس، جابر بيڭ عبد اللّٰه، انس بن مالك، ابو هريرە، حضرت. عمر، عبد اللّٰه ابن مسعود باشدە اولمق أوزرە پك چوق صحابي و عالم گوروش برلگي ايچندەدر.
قاضي عياض شفاء شريفندە شويلە دير:
”هر تورلي نقصانلقلردن منزه اولان او اللّٰهدركە، قولني گيجە مسجد حرامدن او اطرافنى مبارك قيلديغمز مسجد اقصي يه  قدر گوتوردي.“ مئالندەكي آيت كريمەيي ذكر ايتدكدن صوڭرە شويلە بر ايضاح ياپمقدەدر:
”سلفڭ و گنلدە مسلمانلرڭ چوغونلغي اسرا اولاينڭ بدنلە برلكدە و اويانيقلق حالندە اولديغي گوروشني ترجيح ايتمشلردر. گرچك اولان دە بودر. اللّٰهڭ اذنيلە اسرا، بتون اولای بوينجە هم بدن هم دە روحلە اولمشدر.“
قاضي عياض عين اثرندە داها برچوق نقلي و عقلي دليللر گتيرمكدە و حضرت. ابو بكرڭ بر مشاهدەسني دە قيد ايتمكدەدر:
”حضرت. ابو بكر، معراج گيجەسي خصوصنده  پيغمبريمزە (ع ص م)، ‘دون گيجە سزي يريڭزدە آرادم، بولامدم‘ ديينجە، رسول اكرم، ‘جبرائيل، بني مسجد اقصي يه  گوتوردي‘ دييە جواب ويردي.“
علّامۀ  ثانی سعد تفتازاني ايسە شويلە ديمكدەدر:
"رسول  اللّهڭ (ع ص م) معراجي، اويانيق حالندە و بدني ايلە اولمشدر. مسجد حرامدن مسجد اقصي يه  قدر اولان قسمي كتابلە ثابتدر. دليلي كسيندر. سمايه  قدر معراج، مشهوردر. سمادن عرشە و ديگر يرلرە گيتمسي ايسە، خبر احد ايلە ثابتدر." (تفتازاني، شرح العقائد /١٧٤) :قايناق http://www.xn--mgbcanya0ab4l6abbcd.com - معراج مسئلەسنڭ اثباتي وار ميدر؟

بزه  صورو صورڭ
يوروم ياپڭ