" فقه " هنوز يوروم ياپيلمامش

 

 خطبە اثناسندە قونوشمەنڭ حكمي نەدر؟

جمعە ويا بايرام خطبەسي اثناسندە قونوشمەنڭ صاقينجەلري نەلردر؟قونوشمەنڭ حكمي نەدر؟

:جواب

خطيب منبرە چيقنجه جماعتڭ قونوشمايوب سكوت ايتمەسي، سلام آلوب ويرمەمسي، نافلە نماز قيلينمامسي ايجاب ايدر. حتّی خطبەدە رسولي اكرم افنديمزڭ (ع ص م) مبارك اسملري ذكر ايديلنجە جماعتڭ صلات وسلامدە بولونمقسزين يالڭز ديڭلەمكلە اكتفا ايلمەسي افضلدر.

امام ابو يوسفدن بر قولە گورە بو حالدە گيزليجە صلات وسلام اوقونور. ( بيوك اسلام علم حالي)

بري دە، شافعينڭ و آحمدڭ، خطبەيي ايشيتمەينڭ، خطبە اثناسندە، سوز سويلەمسي جائزدر، لكن صوصمق مستخبدر قولي ايلە، ابو حنيفەنڭ، طويانە دە، طويمايانە دە قونوشمق حرامدر قولي، و مالكینڭ، ياقين اولسون، اوزاق اولسون صوصمق واجبدر قوليدر.

زيرا قونوشمق، چوقلريني اللّٰه  تعاليدن مشغول ايدر و خطيبڭ، اللّٰه تعالينڭ كلامي أوزرە وعظ و نصيحتنى ديڭلەمەيي و خطبەدن مقصد اولان معنايي قاچيرر. بو دە، بو وعظ و خاطرلاتمە سببي ايلە، قلبڭ اللّٰه تعالي ايلە جمعيت و حضوردە اولمسيدر. چونكە خطبە، اللّٰه  تعالينڭ حضورينە اولاشديران دهليز و آرالقدر. اوني ديڭلەمەين دە، جمعە نمازندە اللّٰه  تعالينڭ حضورينە گيرمك استعداد قوتي حاصل اولماز. قلب جمعيتي حاصل اولماينجە دە، جمعەنڭ معناسني قاچيرر و نمازي سادەجە شكلدن عبارت قالير. بري دە، ابو حنيفەنڭ، مالكینڭ و اسكي قولندە، شافعينڭ خطبەيي ايشيتنڭ، حتّی خطيبڭ قونوشمسي، يعني خطبەدن باشقە دنيا كلامي سويلەمسي حرامدر. آنجق مالك، خطيبڭ، ايچندە نمازە فائدەلي اولان، گيرنلري، اوتورانلرڭ بويونلري أوزرندن گچمكدن منع ايتمك گبي مقصدلرلە سوز سويلەمسي جائزدر بويوردي. اگر معيّن بر كيمسەيە خطاب ايدرسە، او كيمسەنڭ جواب ويرمسي جائز اولور. حضرت عثمانڭ، حضرت عمرلە (رض) ياپديغي گبي. شافعي امّ كتابندە بويوروركە، خطيبڭ و جماعتڭ، قونوشمسي حرام دگل، مكروهدر. آحمددن مشهور اولان، خطيبڭ دگل، ديڭلەينڭ قونوشمسي حرامدر. برنجيسي تشديددر. امام احمدڭ سوزندە تشديد واردر. شافعينڭ يڭي قولندە تخفيف واردر. بويلەجە ايش، ميزانڭ ايكي مرتبەسنە راجع اولدي. برنجي قولڭ وجهي، اللّٰه  تعالينڭ اعراف سورەسي ايكي يوز دردنجي: ÷قرآن اوقونديغي زمان، همن اوني ديڭلەيیڭ و صوصڭ. آيتنڭ ظاهري ايلە عملدر. تفسير عالملري بويورويوركە، بو آيت، جمعە گوني خطبەيي ديڭلەمك حقّندە نازل اولمشدر. امام مالكینڭ قولنڭ وجهي، بويونلري أوزرندن آتلامەيي منع ايتمك، خطبەنڭ اساسنى تشكيل ايدن، امر معروف و نهی منكر قسمندندر. امام آحمدڭ قولنڭ وجهي، خطيبڭ مرتبەسي او قدر سرتلك اقتضا ايتمز. چونكە او، شريعتڭ صاحبنڭ وكيليدر. بونڭ ايچون ايكي قولدن بري أوزرە عموم خطابڭ آلتنە گيرمز. شافعينڭ يڭي قولنڭ وجهي، صوصمق امرينى مندوبە حمل ايتمكدر. بونڭ ايچون قونوشمق مكروه اولور. بالخاصّە اللّٰهي تعالي و رسولندن بحث ايدن سوزلري ديڭلەينڭ قونوشمسي. نيتەكيم جمع حضورينڭ ويا جمع الجمع حضورينڭ اهلي بونڭ أوزرندەدرلر.( ميزان  الكبری)

خطبە اوقونوركن قونوشمق و قونوشان برينى قونوشمامسي ايچون اويارمق تحريمًا مكروهدر. حتّی خطيب ايلە جماعتڭ ديني مسئلەلردە صوري- جواب شكلندەكي قونوشمسي دخي - حضرت پيغمبردن بو يوڭدە بعض اويغولامەلر روايت ايديلمكلە برلكدە- جامع ديسيپليننى بوزاجغي گركجەسيلە خوش قارشيلانمامشدر. خطبە ديڭلەينلرڭ صاغە صولە باقمەلري، سلام ويروب آلمەلري دە مكروهدر. حتّی حضرت پيغمبرڭ آدي آڭيلديغي زمان يا سسسز قالملي يا دە ايچندن صلات وسلام ايتمەليدر. خطبە اثناسندە نماز قيلمق دخي مكروهدر.             ( ايمان و عبادتلر / ديانت ايشلري باشقانلغي) :قايناق http://www.xn--mgbcanya0ab4l6abbcd.com - خطبە اثناسندە قونوشمەنڭ حكمي نەدر؟ 

بزه  صورو صورڭ
يوروم ياپڭ