" مختلف " هنوز يوروم ياپيلمامش

 

 صوسيال مديە سيتەلريني قوللانمق اسلامي آچيدن اويغونميدر؟

سلام عليكم. گونمزدە صوسيال مديە اولارق بحث ايديلن تویتیر و فیسبوق وس. چوقجە قوللانيلييور. فقط بو گبي سيتەلرڭ صاحبلري گنلدە غير مسلم. بنم صوروم شو: بو گبي سيتەلري قوللانمق البتە چوق قولايلقلر و فائدەلر صاغلايور. فقط بو سيتەلري قوللاندقجە غير مسلم اولان انسانلرە پارە قزانديرمش اولويورز. عجبا بو گبي سيتەلري قوللانمق جائزميدر؟

:جواب

علیكم سلام دگرلي قرداشمز؛

 

تویتیر و فیسبوق گبي صوسيال مديە سيتەلري حرام و حلالە دقّت ايديلديگي تقديردە فائدەلي بر شكلدە قوللانيلابيلير

 

صوسيال مديە قوللانيمندە دقّت ايديلمسي گركن بعض خصوصلر:

١. اسلامي أولچو و دگرلريمزە، حلال و حرامە دقّت ايديلمليدر.

٢. وقت اسرافندن قاچينيلمليدر.

٣. بو طرز صانال اورتاملر قوللانيجي يي گرچك حياتدن قوپارمامليدر.

٤. پايلاشيلان يازيلرە دقّت ايديلملي، اسلامي دگرلر آلايە آلينمامليدر.

٥. محرم فوتوغرافلر پايلاشمقدن صوڭ درجە قاچينيلمليدر.

٦. جناب حقّدن و اونڭ امرلرندن اوزاقلاشمەيە وسيلە اولمامەليدر.

 

غير مسلملرە عائد أورونلر احتياج حالندە قوللانيلابيلير

 

غير مسلملرە عائد أورونلري قوللانمە خصوصندە صوڭ درجە دقّتلي حركت ايديلمليدر. ايلك ترجيح هر زمان مسلمانلرە عائد أورونلر اولمليدر. اگر باشقە بر آلترناتيفي يوقسە، غير مسلملرە عائد أورونلر احتياج داخلندە قوللانيلابيلير. فقط علنًا اسلام دشمانلغي ياپان و مسلمانلرە ظلم ايدن كسيملرە قزانج صاغلايان فيرمە و قورولوشلرە مادي- معنوي دستك ويريلمەمليدر.

”اعلم ايّه العزيز! حيات دنيويەيە قصدًا و بالذّات توجّه ايدوب باغلانان كافرڭ، امهال عقابندە و بالعكس ترقّيات ماديەدە موفّقيتندەكي حكمت نەدر؟

اوت، او كافر، كندي تركيبيلە، صفتيلە جناب حقّجە نوع بشرە تقدير ايديلن نعمتلرڭ تظاهرينە، شعوري اولمقسزين خدمت ايدييور. و گوزل مصنوعات الهيەنڭ محاسننى بلا-شعور تنظيم ايدييور. و قوٍّەدن فعلە چيقارتمقلە غرابت صنعت الهيەيە نظرلري جلب ايدييور. نە فائدەكە، فرقندە دگلدر. ديمك، او كافر،ساعت گبي كندي ياپديغي عملدن خبري يوق. امّا، وقتلري بيلديرمك گبي نوع بشرە پك بيوك بر خدمتي واردر. بو سرە بناءً دنيادە مكافاتنى گورور.“ ( مثنوئ نوريە)

 

خيرە وسيلە، شرّە مانع اولمق آماجيلە قوللانيلابيلير

 

دنيا نفوسنڭ آزيمسانماياجق بر قسمي صوسيال مديەيي قوللانمقدەدر. مسلمانلرڭ دە بو آلانلردە بولونمەلري؛ اسلام قارشيتي فكرلرڭ ياييلمەسنە انگل اولمەلري، سسلريني دنيايە طويورمەلري نقطەسندە مهمدر. بو آچيدن باقيلديغندە خصوصًا  تویتیر گبي صوسيال پايلاشیم سيتەلرينڭ گركديگي شكلدە قوللانيمي شو زماندە احتياج داخلندە قبول ايديلەبيلير.

يارارلي ايشە آراجي اولان نصيبنى آلديغي گبي، ضررلي ايشە آراجي اولانڭ دە حصّەسني آلاجغي آيتلردە بيلديريلمشدر.

”كيم گوزل بر شفاعتدە بولونورسە ( فائدەلي بر ايشە آراجي اولورسە)، اوڭا بوندن بر نصيب واردر. كيم دە كوتو بر حمايە ايلە شفاعتدە بولونورسە، اوڭا دە بوندن بر حصّە واردر. زيرا اللّٰه، هر شيئە گوجي يتن ( و هر شيئي گورن) در.“ ( نسا، ٨٥)

 

صوسيال مد يەنڭ جائز اولوب اولماديغي ناصل قوللانيلديغنە باغليدر

 

اينترنتڭ حياتمزە گيرمسي فائدەلرينڭ ياڭي صيرە برچوق پروبلمي دە برابرندە گتيرمشدر. همن شوني سويلەيەلمكە، اينترنت بر آراچدر. بو آراجڭ جائز اولوب اولماديغي، ناصل قوللانيلديغنە باغليدر.

گرچكدن اينترنت قوجامان بر دنيا. اصلندە قوجامان دنيايي اولاشيلمسي چوق قولاي كوچك بر كوي حالنە گتيرن دە اينترنت اولويور. و بو دنيادە بولاجغڭ شي، آراديغڭ شيدر. بيلگي يە اولاشمق اينترنت ايلە چوق قولاي بر حالە گلدي. برچوق ايشلم بوگون اينترنت واسطەسيلە أودن چيقمادن ياپيلابيلييور. بونڭ ياڭي صيرە البتە اينترنتڭ برچوق صاقينجەسي و ضرري بولونمقدەدر. يعني اينترنتدە خير و شرّڭ قاپيلري بر طيق أوتەڭزدە طورويور.

نە يازيقكە، اينترنت نەدر، نە دگلدر، ناصل استفادە ايديلير، فائدەسي- ضرري نەدر، أوگرنمدن اينترنت دڭزينە آچيلدق. يوزمە بيلن آز بر كسيم بوندن استفادە ايدەبيلمكدە، گري قالانلر ايسە بوغولمق أوزرە.

اينترنتڭ صاقينجەلري و ضررلرينە قارشي توم قوللانيجيلرڭ اويانيق و بيلگيلي اولمسي بر زورونليلقدر. بوڭا گورە تدبيرلرڭ، قورومە و فيلترە پروغراملرينڭ قوللانيلمسي شرط اولمشدر.

اينترنت بر گرچكدر و ضررلرندن أوتوري اينترنتي يوقمش گبي ردّ ايتمك بو گرچگي اورتەدن قالديرماز. او حالدە بزلر بو ايشڭ طوغري طرفندە طورملي يزكە، ياڭليش طرفڭ اسيري اولمايالم. ( محمد طالو)

 

صوسيال مديە دنيا گوندمنڭ بليرلنمەسندە رول اوينار

 

بيلينمكدەدركە، دنيا گوندمنڭ بليرلنمەسندە صوسيال پايلاشیم سيتەلرينڭ رولي آز دگلدر. بونڭلە برلكدە ئولكە و دنيا گوندمندەكي مسئلەلر صوسيال مديە وسيلەسيلە ايستەنيلن شكلدە لانسە ايديلەبيلمكدەدر. ئولكەمزدە دە بو طرز سيتەلردە ياپيلان پايلاشیملر أوزرندن غزتەلردە كوشە يازيلري يازيلمقدە، حتّی بو پايلاشیملر خبر بولتنلرينە قونو اولابيلمكدەدر.

بو آچيدن باقيلديغندە مسلمانلرڭ صوسيال مديەدە بولونمسيلە اسلامي بر قامو اويينڭ اولوشمسي أونملي بر خصوصدر.

 

دنيا مسلمانلرندن خبردار اولمق ايچون صوسيال مديە قوللانيلابيلير

 

توم دنيادەكي مسلمانلرڭ طورومندن خبردار اولمق و دنيايي خبردار ايدەبيلمك ايچون اينترنت أوزرندە مسلمانلرڭ اورتاق قوللانيم آلانلري اولمليدر. أورنگین، دنيانڭ باشقە بر يرندە يارديمە محتاج انسانلر ايچون يارديم قامپانيەلري ياپيلمقدەدر. بو چاليشمەلرڭ گنيش كتلەلرە طويورولمسي ايچون صوسيال پايلاشیم سيتەلري اڭ اويغون ايلتيشيم آراچلريدر.

 

صوسيال مديە ايمان حقيقتلرينڭ گنيش كتلەلرە اولاشمسي ايچون قوللانيلابيلير

 

ايمان حقيقتلريني انسانلرە تبليغ ايتمك هر مسلمانڭ وظيفەسيدر. بوني ياپاركن دە واسطە سچيمي؛ اولاشیلمق ايستەنیلن كتلە و ويریلمك ايستەنیلن مساژ ايلە طوغري اورانتيليدر.

اسلاميتي طانيتمق، قارشيت فكرلرڭ پروپاغاندەلرينە انگل اولمق ايچون بو گبي سيتەلر قوللانيلابيلير.

صوڭوچ اولارق؛ صوسيال مديە سيتەلرينڭ قوللانيمي چوق خيرلرە وسيلە اولابيلەجگي گبي بيوك شرلرە دە وسيلە اولابيلمكدەدر. صوسيال مديەدە نيت، غايە و هدفمزڭ نە اولديغني بيلمدن بولونويور و اسلامي أولچو و دگرلريمزي گوز آردي ايدييورسەق ضررينڭ فائدەسندن فضلە اولاجغي اونوتولمامليدر.

 

اللّٰهە امانت اوليڭز. :قايناق http://www.xn--mgbcanya0ab4l6abbcd.com - صوسيال مديە سيتەلريني قوللانمق اسلامي آچيدن اويغونميدر؟ 

بزه  صورو صورڭ
يوروم ياپڭ

اڭ چوق اوقونانلر

صوڭ اكلننلر

صوڭ يوروملانانلر

اتيكت بلوطی